piątek, 5 kwietnia 2013

Kopiuj-wklej czyli rozwiązania zadań z książek

Znalazłem taki oto tekst dzisiaj: http://wyborcza.pl/1,75478,13681174,Kopiuj_wklej__nowy_serwis_zupelnie_zwolni_uczniow.html

Postanowiłem napisać co myślę, bo tylko to mi pozostaje.


Jeśli dobrze rozumiem ten serwis będzie posiadał rozwiązania zadań do wszelkich podręczników szkolnych. A to oznacza między innymi to, że dzieciaki które nie są świadome tego jak ważna jest wiedza w życiu człowieka będą nieświadomie robić sobie krzywde i zamiast uczyć się i rozwiązywać zadania będą je zwyczajnie przeklejać.


Jesteś dzieciakiem który z tego skorzysta ?
Więc powiem Ci coś dzieciaku. Za kilkanaście lat kiedy obudzisz się rano i pójdziesz szukać pracy może się okazać, że nie posiadasz wiedzy z matematyki, fizyki czy chemii. Twój pracodawca drogi dzieciaku poprosi Cie abyś rozwiązał jakiś problem i okaże się , że nie będziesz tego potrafił bo przez całą szkołe jechałeś na ściągach , a twój dyplom będzie niczym nie poparty. Kilka takich spotkań spowoduje , że uświadomisz sobie, że zmarnowałeś swój czas kiedy miałeś się uczyć. Czas kiedy Twoi rodzice ciężko pracowali aby zapewnić Ci jedzenie, aby kupić Ci komputer i ubrać. Kiedy będziesz to sobie uświadamiać zapuka listonosz i przyniesie ponaglenie od windykatora, bo na bezrobocie zaciągniesz długi i będziesz już niewypłacalny. Staniesz przed lustrem i przyznasz przed sobą, że nie jesteś wsytarczająco dobry aby dostać ta pracę, pogodzisz się z tym i skierujesz swoje kroki do wielkiego marketu gdzie za symboliczną stawke będziesz mógł podawać zapakowane produkty klientom. Kiedy pójdziesz złożyć CV do tego marketu, otworzy Ci miła Pani która przyjmie Twoje CV i położy na wielkiej stercie innych. To będzie właśnie taka sterta CV z imionami i nazwiskami ludzi którzy byli użytkownikami takich właśnie serwisów.
Jeśli jesteś dzieciakiem i masz możliwość ściagania to nie rób tego, nie rób tego bo w ten sposób robisz krzywde tylko sobie. Nie wykorzystujesz możliwości nauczenia się czegoś. Wiedz o tym , że świat idzie z postępem i za kilka lat nie będzie wielu prostych zawodów które dziś są, zawodów które można wykonywać bez jakiejkolwiek wiedzy. Tych zawodów nie będzie, a ludzi nie wykwalifikowanych będzie jeszcze więcej. Powstaną natomiast zawody, które będą wymagały wiedzy, będą wymagały specjalizacji i do tego potrzebne są podstawy. Rozumienie czym jest świat, jak działa.
Ja mam 32 lata, skończyłem tylko technikum. Od 10 roku życia uczyłem się programować. Miałem takie szczęście , że miałem wtedy komputer. Żadko kto go miał. Dziś każdy ma. A ile osób potrafi programować ? Dziś wszystko jest na wyciągnięcie ręki , niestety włącznie z gotowymi rozwiązaniami. Ja wiem dziś jak trudno jest o dobrą prace. Jestem samoukiem, do wszystkiego dochodziłem sam, to było ciężkie. Próbowałem kiedyś studiować, ale nie miałem charakteru do tego. Znałem na studiach leszczy bo to słuszne określenie którzy tylko ściągali. Znałem też gości którzy wszystko wiedzieli ale nie wiedzieli co wiedzą. Nie potrafili wyjaśnić tego co wiedzieli. Oni pokończyli studia, ale żadna z tych osób na tamten czas nie znalazła żadnej dobrej pracy. Ślizgali się na znajomościach albo w firmach gdzie nie potrzeb abyło kwalifikacji. Wszystko do czasu. Ja sam w szkole nie raz ściągałem, ja sam nie raz nie rozumiałem czegoś, ale nie miałem internetu, nie miałem kogo się poradzić, jak dowiedzieć. Nie wiedziałem jak się uczyć. Teraz sam ślecze po nocach nad Drogą do Rzeczywistości aby zrozumieć więcej. Czytam historie, geografie, ekonomie, fizyke czy psychologie, otaczam się myślami nieżyjących ludzi aby iść przez to życie i coś rozumieć. Czytam pamiętniki ludzi mądrych aby zobaczyć jak wychowywać swoje dzieci kiedy będe mógł je mieć. Gdybym mógł cofnąć czas pewnie bym więcej chodził do szkoły, pewnie bym się więcej uczył, chciałbym móc cofnąć czas i pytać i pytać pytac ile się da. Dziś nikt mi nie da pieniędzy na jedzenie spanie i życie żebym siedział i się uczył. Nikt. Sam zarabiam na życie, wieczorami się ucze, ale to nie jest łatwe. Dlatego jeśli jesteś dzieciakiem to wystrzegaj się gotowych rozwiązań, wystrzegaj się łatwizny. Jeśli coś jest trudne w matematyce to nie daj się złamać, myśl kombinuj, szukaj rozwiązań, korzystaj z pomocy. Kiedy rozwiążesz idź za ciosem, ucz się dalej. Ucz się. Szukaj przedmiotów, które czujesz, które sa przyjemne dla Ciebie. Nie poddawaj się, nie wątp w to , że wiedza ma sens. Robota na marsa nie wysłali kolesie co pili alkohol za młodu, ani Ci co oglądali seriale w TV. Tylko ciężką pracą i nauka można w życiu wybierać. A uwierz mi , że możliwości wyboru w życiu się zawężają. Im człowiek starszy tym mniej możliwości ma, dlatego warto się uczyć aby wiedzieć co można robić, jak można robić, co zrobić aby gdzieś dojść.


Jesteś człowiekiem który zbudował ten serwis ?
Gdzie Twoja etyka ? Skoro jesteś właścicielem innych dochodowych serwisów to czy mało masz pieniędzy ? Czy zamiast niszczyć młodzież nie mógłbyś zbudować czegoś co by ją inspirowało ? Przecież masz ku temu środki. Czy tak trudno pojąć jak bardzo negatywny wpływ na młodzież będzie mieć taki serwis ? Przecież młodzi ludzie są przyszłością, powinno się o nich dbać i ich wspierać w wytrwałości w nauce. Dając im gotowe rozwiązania zabijasz ich przyszłość. To są dzieci, one nie wiedzą, że korzystając z takich rozwiązań zamiast wykorzystać swój czas i możliwości robią sobie krzywde. Zabijasz ich przyszłość.

Dlaczego w polsce nie wprowadzi się przepisu o etyce internetu ? Dlaczego produkty kierowane do osób młodych do dzieci w tym przypadku są produkowane przez ludzi bez wyobraźni ? Przecież takie serwisy okaleczają ludzi młodych, zabierają im możliwości które te dzieciaki mają.

1 komentarz: