czwartek, 20 października 2011

splątane myśli

Na moim biurku w pracy stoji kaktus, zastanawiam sie co sie z nim stanie kedy wyjade z Norwegii, bede musial oddac go komus.
Kupiłem go kiedy mieszkałem na Furuset, chciałem mieć życie w pokoju, chciałem mieć życie. Patrze na niego i zastanawiam sie jak musi byc ciezko ludziom kiedy ich opuszczamy, skoro ja czuje ze bede tesknil w jakis sposob za kwiatem ktorego poznalem. Kiedy bylem ostatnio w Warszawie i wszedlem do mieszkania zobaczylem ze czesc moich kwiatow umarla, uschla , nie byly podlewane. Poczulem sie winny za ich smierc, pomyslalem ze one tu umieraly kiedy mnie nie bylo. Jestesmy odpowiedzialni za zycie ktore jest w kolo nas.



W pokoju w którym mieszkam stoi gitara, która kupiłem aby zmienić coś w sobei, dokładnie nie wiedziałem co, ale powoli zaczynam widzieć. Kupiłem gitary aby pokazać sobie, że moge nauczyć się grać na niej, że to nie jest takie trudne. Kiedy zacząłem sam się uczyć, okazało się to co przypuszczałem, że to nie jest takie łatwe. Wybrałem sobie kawałek Hurt w wykonaniu Johnego Casha, zacząłem się go uczyć. Spędzając tak czas z gitara uświadomiłem sobie , że w swoim życiu unikałem tego co wymaga długiej pracy, tego co wymaga cierpliwości. Kiedy sobei to uświadomiłem, wtedy przyszła mi myśl do głowy, że to jest świetny pomysł, aby uczyć się grać dalej na tej gitarze, pomimo iż to idze powoli jak krew z nosa, to ja dostrzegam, że ucząc się cierpliwości daje sobie tym samym możliwość do uczenia się tego czego nie potrafiłem się nauczyć bo wymagałao cierpliwości.


Zawodowo od zawsze programowalem pod Windowsem, Linuxy byly dla mnie magia, tylko dlatego ze ktos mnie do nich zrazil, a ja zamiast sammeu sprobowac stawic im cozla wierzylem na slowo, ze sa magia. Magia nie sa jak sie okazuje. W firmie w ktorej od roku pracuje dostaje projekty na rozne systemy, kiedy dostalem projekt pod linuxa zaczalem szukac, okazalo sie ze Linux jest genialny, to jak sie w nim mozna poruszac, to jak sie w nim pracuje. Znowu odktylem ze poprzez uprzedzenia zamykalem sobie wiele sciezek w zyciu.


Nie ma takich rzeczy ktorych nie mozna zrozumiec, sa tylko takie o ktorych myslimy za duzo , nie posiadajac tak naprawde zadnej wiedzy. Jesli jakas wiedza jest zbyt ciezka, nalezy zdjac ciezarki i pocwiczyc na lzejszej, kiedy juz lekkkosci abedziemy operowac lekkimi ciezarkami, ciezka wiedza przyjdzie nam rownie latwo, to tylko kwestia czasu.

Sztuka myslenia to bardzo wazna umiejetnosc w zyciu. Na to jak postrzegamy jak myslimy wplywaja nasze emocje. Emocje sa wazne, i moga bardzo wplywac na to jak widzimy, a raczje na to jak zmieniamy obraz z tego ktory jest na ten ktory mamy w glowie. Moja gitara dostarcza mi swiadomosci ze potrzebuje byc wytrwaly w dzialaniu. Kaktus przypomina mi , ze wciaz jestem czlowiekiem i skoro umiem dbac o kwiat to moze kiedys bede mogl zadbac o kogos. Probuje tutaj pokazac, ze gitara jest gitara, ale tylko do czasu kiedy odnajdziesz w niej po za jej klasyczna funkcja cos co Cie zmienia. Bieganie jest nudne samo w sobie, ale kiedy ja biegam walcze ze soba, probuje sie nie poddawac. Moj kwiat daje mi swiadomosc ze wciaz jestem tu na ziemi. Na wszystko mozna patrzec z roznych perspektyw i szukac w kazdej drobnej rzeczy czegos co nas zmienia.

Mysle ze warto przygladac sie temu co lubimy robic, co nas cieszy, w co potrafimy sie angazowac. Dzieki temu mozna zobaczyc swoje silne i slabe strony. Mozna je zobaczyc i pomyslec co zrobic aby nasza sile wykorzystac jeszcze bardziej, i co mozna zrobic aby slabosci umilkly i nie zabieraly glosu.

Moje ksiazki mnie przytlaczaja, zbiera sie ich coraz wiecej, a ja po nocach zamiast spac ucze sie. Zaglebiam sie w matematyke, odkrywam ludzi ktorzy kiedys zyli, odkrywam ich mysli, zafascynowanie swiatem i umiejetnosc przekazywania wiedzy.


We are going to have an answer to that question very quickly. If we do, we need to think through an ethical, moral framework to think about questions that go way beyond science.

Nie jestem w stanie wszystekiego sie nauczyc, to pewne, ale mozna sie nauczyc wiele, nie wiem ile zdaze zanim zejde, ale to co poznam to bedzie we mnie i zanim odejde zaraze kilka innych osob tym czego sie dowiedzialem. Wiedza jest jak diamenty, umiesz je odszukac ? To nie jest tak ze pojdziesz do lasu i zaczniesz kopac. Musisz wiedziec gdzie ich szukac, musisz wiedziec jak gleboko.


Chcialbym sie cofnac w czasie i byc dzieckiem, ktore mogloby wiedziec po co przyszlo na swiat. Chcialbym jeszcze raz byc maly i tym razem uczyc sie w szkole i wracac do domu gdzi emoglbym sie spokojnie uczyc, chcialbym nie miec problemow emocjonalnych ktore mialem i ktore nie pozwalaly mi sie skupic, chcialbym sie cofnac i zmienic to wszystko, ale sie nie da. Nie moge sie wrocic i powiedziec sobie tak chce sie uczyc, po to sie urodzilem, chce pojsc do dobrej szkoly, chce skonczyc studia i pracowac na uczelni. Nie moge tego zrobic. Teraz tylko moge napisac, ze jesli jest sie mlodym czlowiekiem to warto szukac, warto szukac mozliwosci jakie oferuje swiat , i warto probowac tego czego sie boimy, bo moze sie to okazac nasza nowa droga. Gdybym jeszcze raz mogl sie obudzic w 10 urodziny , juz nigdy bym nie opuscil ksiazek, nigdy. Bo zycie mozna przezyc od tak jedzac pijac i sie bawiac, albo oddac sie czemus co nie latwo zaznac, oddac sie pasji poznawanaia, pasji ktorej nie da sie zapomniec, pasji ktora daje Ci wszystko, wszystko czego potrzebujesz, bo wszystko czym jestes to Twoj umysl.

1 komentarz:

  1. Dodam tylko - umysl - tak a serce dwa razy tak! Umysl jest tylko jedna strona medalu.
    Czy umysl to klucz do szczescia - moze. Serce jest tym z cala pewnoscia.

    Tak na marginesie zauwazajac.

    Pisze nie liczac na odzew...;) Nie szkodzi.

    pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń