piątek, 23 września 2011

Samuel P. Huntington - Zderzenie cywilizacji

Samuel P. Huntington - Zderzenie cywilizacji

Kończe właśnie ostatnie strony książki z pułki na jaką sięgnąłem niedawno. Do wybrania tej lektury sprowokowała mnie sytuacja którą stworzył pan Brevik. Zastanawiałem się co pchnęło go do takiego czynu, usiadłem, pomyślałem i stiwerdziłem, że kompletnie nic nie wiem na temat muzułmanów, na temat problemu o jakim mówił Brevik w swoim manifeście.
Prości ludzie oceniają od ręki czyny jak te w norwegii, Ci którzy włożą troche wysiłku i zaczną czytac i szukac mogą dojść do wniosku , że ocenić jest bardzo prosto, prosto kiedy nie ma się wiedzy. Książka Huntingtona pokazała mi jak małą wiedze posiadałem na temat tego co działo się w historii świata jeśli chodzi o konflikty. Ponieważ moja wiedz z zakresu historii jest bardzo mała, przyjąłem, iż będe starał się czytać książke z dużym dystansem, tak aby nie łykać informacji jak młody indyk, ale starać się zapamiętać te cenne i poddawać je później weryfikacji. Niestety popełniłem jeden błąd podczas czytanai książki, nie zaznaczałem wybranych fragmentów, stało się tak ponieważ książke czytałem codzień rano w autobusie jadąc do pracy i jakoś nie miałem przy sobie nigdy ołówka. W każdym razie, po przeczytaniu książki widzę z jakimi problemami walczy świat przez ostatnie tysiąclecia. Kiedy teraz słysze nazyw krajów widzę pewną ich historię, Kirgizja czy Turcja widze to co ich spotkało w historii. Zaczynam dostrzegać dlaczego stany zjednoczone amryki sa w ciągłym stanie wojny, zaczynam rozumiec co się działa na bałkanach w latach 90 i dlaczego Rosja walczyła w Afganistanie.

Tak jak z każdą inną dziedziną nauki, wchodzisz na nią i zaczynasz odkrywać, zaczynasz tworzyć synteze z innymi dziedzinami. 

Zderzenie Cywilizacji to książka , która powinienem byl przeczytać i bardzo się ciesze, że trafiła w moje ręce. Czytając ją odniosłem też wrażenie zmęczenia, niejednokrotnie byłem znudozny, autor wielokrotnie się powtarzał. Zdaje sobie sprawę, że znudzenie moje mogło być wynikiem nie znajomości dziedziny. Po przeczytani tej pozycji z pewnością poszukam czegoś innego , bo po tej książce historia świata nabrała dla mnie innego smaku.

Kilka pytań jakie mi pozostały po tej książce:
1. Dlaczego religia muzułmańska jest tak brutalna ?
2. Dlaczego kraje europy zachodniej pozwalają na masowy napływ ludzi z krajów muzułmańskich skoro same nie chcą ich wpóścić do strefy euro ?
3. Jak długo stany zjednoczone mają szanse pozostać najwiekszym mocarstwem swiata
4. Co sie stanie w przypadku kiedy kraje zachodu dopadnie kryzyzs, kiedy nastapial podzialy , czy Rosja sie odrodzi ?


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz